Hi everyone, cherish every moment and don't forget to follow my blog, i will follow back ^^

Tuesday 21 August 2018

Siapa O. Henry?

Hello readers.

Apa khabar? Harap sihat hendaknya di samping insan tersayang.

Today i will talk about O. Henry. Siapakah beliau? O. Henry ialah penulis cerita pendek Amerika. Nama panjangnya ialah William Sydney Porter dan beliau menggunakan nama pena O. Henry dalam hasil karyanya.

Petang tadi saya ternampak buku English literature Form2 milik my sissy. So i check, and i like all the stories in the book. Semua karya dalam literature tu ditulis oleh O. Henry. Semuanya cerita pendek je.

Ada satu cerita ni dimana seorang lelaki bernama Gillian diamanahkan (wasiat) oleh pakciknya (sudah meninggal) untuk menggunakan/membelanjakan satu ribu dollar bagi apa-apa saja yang beliau ingin lakukan dan menulisnya untuk rekod. Dia telah bertanya kepada beberapa orang seperti rakannya, stranger dan juga peguam yang membaca wasiat pakciknya tentang apa yang perlu dibuat dengan duit itu. Akhirnya dia memberikan duit satu ribu dollar itu kepada Miss Hayden (tak berapa pasti apa kaitannya dia dengan Gillian dan pakciknya tetapi hubungan mereka agak rapat dan hidupnya agak susah juga, kalau saya tak silap la). Ada lagi sambungan cerita tersebut tapi tangan dah penat dah menaip. huhu. Yang berminat nak tahu lanjutan cerita tersebut kamu Google search saja. And yang penting cerita ini ada twist. Memang terbaiklah.

O yaa, tajuk cerita ni One Thousand Dollars.

P/s: cerita O. Henry yang lain pun best juga (dalam literature tu)

Thats all for today,
Byee...

No comments:

Post a Comment