Hi everyone, cherish every moment and don't forget to follow my blog, i will follow back ^^

Monday 4 June 2018

Secebis kata #3 : Media sosial

Helo, hello..

Berapa ramai di antara kita yang menggunakan media sosial (Facebook, Twitter, Instagram, Whatsapp dll)? Mesti 90% dari kita setiap hari akan gunakan media sosial ini. Adik-adik kita yang baru berumur 7 hingga 12 tahun pun lebih pakar daripada mak ayah kita dalam bab-bab handphone ni.

Adakah ini satu kebaikan kepada generasi muda ataukah membawa kesan yang negatif? Mungkin ya mungkin tidak. Tetapi dari sudut padangan golongan dewasa spt diri ini ianya sangat membimbangkan. Sebabnya takut media sosial ini memberi impak yang tinggi kpd kehidupan sosial kita terutama sekali adik-adik kita yang masih bawah 12 tahun. Harapnya ibubapa memantau penggunaan media sosial anak mereka supaya tiada perkara yang tidak diingini berlaku disebabkan sikap acuh tak acuh tentang media sosial ini.

Penggunaan media sosial ada baik tapi buruknya pun tetap ada. Dari diri kita juga nak guna FB dsbgnya ini ke arah buruk atau tidak. Tetapi, adalah lebih baik kita menghadkan masa untuk menggunakan media sosial ini. Mesti ada yang terfikir, kalau tiba-tiba ada emergency case tapi waktu tu kita tak buka media sosial kita spt Whatsapp contohnya bagaimana maklumat akan sampai? For me, cara kita menghadkan penggunaan media sosial ini ialah melalui 'pengupdatean' status dan gambar selfie setiap minit,jam,hari. Sikit-sikit update, dan tanpa sedar kita membahayakan diri kita, iaitu tanpa sedar kita dah beri maklumat kita kepada pengguna media sosial yang lain. 

Kebaikan media sosial ni banyak sangat. Tapi saya nak sentuh keburukan saja. Bila kita sibuk bersosial di media sosial, realiti kita bagaimana? Rakan kita kat Facebook belum tentu akan membantu kita masa susah. Tetapi mereka yang berada di sekeliling kitalah yang akan segera membantu. Selain itu, kita hendaklah tahu sesuatu maklumat itu sahih atau fitnah semata. Baru nampak viral terus share. Lastnya apa yang kita share tu tak betul pun. Satu dosa kepada kita kerana memfitnah dan berbohong(sbb tak kaji kesahihannya). 

Last but not least, pandai-pandailah manfaatkan media sosial ni. Buruk tu dah sah ada. Jadi hati-hati juga, jangan sampai akaun kita di hack.

Thats all.
Baii

No comments:

Post a Comment