Hi everyone, cherish every moment and don't forget to follow my blog, i will follow back ^^

Friday 8 June 2018

Secebis kata #4 : Tidur

Hello, helo.

Pertama sekali, tidur adalah salah satu perkara yang wajib kita lakukan setiap hari. Kajian lepas mengatakan manusia memerlukan tidur 7-8 jam sehari untuk merehatkan seluruh anggota badan setelah seharian penat bekerja, belajar dan sebagainya lagi. Sudah menjadi rutin setiap malam kita akan tidur.

Tetapi jika kita terlebih tidur dari waktu yang diperuntukkan adakah ia menjejaskan kesihatan atau sebaliknya memberi kebaikan kepada kita? Setiap kita memang akan tidur secara berlebihan jika kesihatan kita tidak baik seperti sakit kepala dll. Hal ini boleh diterima lagi tetapi kalau setiap hari lambat bangun sebab malas ini boleh membawa penyakit kepada diri, contohnya pening kepala, sakit tulang belakang (terlalu lama berbaring).

Selain dari aspek kesihatan, tidur berlebihan juga merugikan kita as a student, kakitangan kerajaan dan pekerja swasta. Kita membuang masa kita dengan tidur, sedangkan banyak lagi tugas perlu dilakukan.

Bukannya nak kata tidur berlebihan sehingga 10 jam ke atas tak boleh tapi sekadar nak mengingatkan yang kalau dah tiap hari tidur lebih dari waktu sepatutnya, ubah-ubahlah perangai. Masa cepat berlalu. Kita takkan sedar usia atau umur kita juga semakin bertambah.

Akhir kata, belajar untuk awal tidur, awal bangun. Tak pun tidur 7-8 jam sehari. Ya, ada sesetengah yang perlu bermalam untuk menyiapkan kerja (macam saya juga, waktu nak siapkan assignment). It's okay, kerja is kerja but rehatkan otak dan badan seketika juga (ambil masa 10-15mins untuk tidur sebelum teruskan kerja).

*Otak tidak dapat berfungsi dengan baik jika badan kita tidak mendapat rehat yang secukupnya. So jagalah kesihatan sebaik-baiknya.
*Actually pola tidur saya terganggu

Thats all.
Baii

No comments:

Post a Comment