Hi everyone, cherish every moment and don't forget to follow my blog, i will follow back ^^

Tuesday 19 June 2018

Minat atau matlamat?


Hello, helo..

Dah seminggu lebih dah tak update blog dan tetiba harini ada idea nak post something. And topic today is..



Antara minat dengan matlamat apa yang penting?

Itulah topik perbualan saya dengan adik lelaki saya yang akan menduduki SPM tahun ni.. I can see his effort to achieve the best result in SPM and i proud of him but we have different view about which one is important minat or matlamat?

So my lil brother said to me that minat is number one because jika kita tak minat, maka kita akan stress dengan apa yang kita buat. But for me, eventhough kita tak minat apa yang kita buat tapi kita ada matlamat means kita tahu arah kita ke mana kita akan berusaha untuk lakukan apa yang kita ingini biarpun apa yang kita buat itu bertentangan dengan minat kita yang sebenar-benarnya.

My lil brother also said that in his age or stage (candidate SPM) takpayah ingat sangat pasal matlamat  atau hala tuju selepas SPM, yang penting buat saja (study) dengan berbekalkan minat. But i think his opinion is a bit different from me because if he berhabis study untuk dapat result terbaik dalam SPM but he's don't have the actual aim why he's do it, i think he's already fail to plan his life. Yay, memang bila dapat street A's it is a achievement too but thats it because he's don't have matlamat. So it stuck there. 

Last but not least, minat and matlamat sama-sama penting. Dari kita saja bagaimana nak pastikan kedua-dua tersebut digunakan untuk kebaikan diri. 

Thats all.
Byee

No comments:

Post a Comment