Hi everyone, cherish every moment and don't forget to follow my blog, i will follow back ^^

Saturday 2 June 2018

Saling mengingatkan


Kala malam melabuh tirai. Mata masih segar memandang isi telefon dari Google, Instagram, YouTube, Facebook yang diulang berkali-kali. Ya, begitulah manusia seperti diri ini yang lebih banyak menumpukan pada alam maya. Membaca cerita viral, melihat movie,drama di YouTube serta menscroll atas ke bawah timeline Facebook, Instagram. Ada masanya bila terbaca blog sesetengah blogger tentang kehidupan terasa sungguh sia-sia apa yang diri ini perbuat. Alpa dengan duniawi sehingga lupa bersyukur pada yang Mahakuasa lupa melakukan hal yang lebih dulu patut dilakukan.

Kedua mata ini masih terbuka luas, memikirkan arah tuju masa depan. Terasa masih kabur untuk melanjutkan perjalanan. Ya, terasa diri belum ada satu matlamat yang boleh membuat diri berdiri teguh dengan cabaran duniawi. My mom sering sms/chat melalui Whatsapp untuk menanyakan khabar, mengingatkan diri ini supaya tidak lupa berdoa, dan lain-lain.

Terima kasih, terima kasih sebab mengingatkan diri ini untuk bersyukur dan berdoa. Kadang kita disedarkan melalui insan seperti ibu, ayah atau keluarga kita. Kadang rakan kita juga boleh memberi keinsafan kepada kita untuk berubah. Dan kadang orang yang kita tidak kenali juga boleh menyedarkan kita. Oleh itu hargailah mereka yang peduli dengan kita.

Sebagai pengakhir kata, marilah kita saling mengingatkan sesama baik duniawi mahupun akhirat dengan cara yang baik dan berhemah.

( Secebis kata #1 )

No comments:

Post a Comment