Hi everyone, cherish every moment and don't forget to follow my blog, i will follow back ^^

Friday 6 July 2018

Pendidik yang serba boleh?

Hello, helo..

I'm back again with my new entry. 

...

Bergelar seorang pelajar yang mengambil bidang Ijazah Sarjana Muda Pendidikan (ISMP) ini sedikit sebanyak menimbulkan pelbagai pertanyaan untuk diri ini, samada layak atau tidak diri ini bergelar pendidik ataupun "GURU" suatu hari nanti. 

Yaa, belajar di bidang ini belum tentu menjanjikan kerjaya sebagai seorang guru disebabkan dah open market dah, tetapi persoalan adakah layak atau tidak diri ini mendidik sering muncul dalam benak fikiran. Soal dapat atau tidak kerjaya sebagai seorang guru ini saya serahkan pada usaha, tawakal, doa yang berterusan. 

Balik pada persoalan iaitu pendidik yang serba boleh, diri ini merasakan belum 'serba boleh' lagi. Biarpun masih belajar but still rasa diri ni kekurangan sana sini. And ya i will try my best to be serba boleh teacher. I will improve myself from time to time while i'm still studying. I will learns new thing that can be useful when i become a teacher someday (doakan ya).

Adalah agak susah nak ertikan bagaimana pendidik yang serba boleh ini tetapi kita boleh lihat dari cara bagaimana ia mengawal situasi yang berlainan cthnya guru memberikan ilmu pengetahuan dalam masa yang sama dia juga boleh memberi nasihat kepada pelajarnya selain membentuk diri pelajar menjadi insan yang berguna kepada negara (just my 2sen opinion). Otherthan that dari segi kemahiran cikgu tu seperti skill komunikasi, teknologi terkini (penggunaan computer dsbgnya) dll.

But still every teacher have their own ways untuk menjalankan tugas mereka and one for sure tugas mereka yang utama adalah mendidik para pelajar. Hopefully suatu hari nanti bila masanya tiba diri ini menjalankan tugas sebagai seorang guru, i can be fully bersedia dengan segala tanggungjawab yang telah diamanahkan. 

And for sure every person is different so do a teacher. It's up to them to be a good, great or awesome in their job/commitment.

Thats all for today.
See you when i see you, bye.




No comments:

Post a Comment